Bursita olecraniană sau ”cotul studentului”. Cum se tratează

În Cot by Doctor Gabriel Ștefănescu

Bursita olecraniană reprezintă inflamaţia unui ţesut moale aflat între piele şi os la nivelul cotului.

Bursa este un săculeţ plin cu o cantitate mică de lichid care facilitează alunecarea dintre diverse ţesuturi. Când se inflamează, aceasta devine voluminoasă şi dureroasă. Uneori se poate şi infecta. Acestă afecţiune mai poartă numele de “cotul studentului” sau “cotul brutarului”. Sunt denumiri plastice care indică două categorii profesionale ce își supun coatele la traumatisme repetate.

Simptomele bursitei olecraniene

De obicei, apare o umflătură la nivelul cotului care poate fi dureroasă şi care împiedică extensia şi flexia normală a acestuia.

Când se infectează, zona devine roşie, caldă şi intens dureroasă, iar uneori poate apărea un mic orificiu la suprafața pielii prin care se exteriorizează puroi.

Care sunt cauzele apariţiei acestei patologii?

• Traumatismul: o lovitură puternică în cot poate determina inflamarea bursei, cu producerea de lichid in exces.
  • Presiunea prelungită: “statul in cot” pe suprafețe dure, timp îndelungat, poate cauza inflamarea bursei. La fel profesiile ce presupun statul pe coate timp îndelungat.
  • Infecțiile: în urma unei tăieturi sau a unei înțepături la nivelul cotului, bacteriile pot pătrunde la nivelul bursei, unde provoacă o infecție. Bursa infectată își va mări dimensiunile și va produce lichid. Pielea cotului se înroșește, devine caldă și sensibilă la atingere. Dacă infecția nu este tratată, lichidul se poate transforma în puroi.
  • Condiția medicală a pacientului: anumite afecțiuni, cum ar fi artrita reumatoidă și guta sunt asociate cu creșterea riscului de apariție a bursitei de cot.

Cum se pune diagnosticul

Examenul clinic este de cele mai multe ori suficient. După caz, va fi nevoie de examen radiologic. Medicul ortoped va solicita două radiografii de cot, faţă/profil pentru a exclude alte afecţiuni. În caz de infecţie, se va recolta o cantitate mică de puroi care va fi supusă unei analize de laborator pentru a determina germenul implicat. Dacă se suspectează o boală ca poliartrita reumatoidă sau guta se vor recolta anumite analize de sânge.

Tratamentul chirurgical în caz de bursită olecraniană

Se practică excizia întregii colecţii şi imobilizarea cotului pentru 10-14 zile în atelă cu scopul de a preveni recidiva. În cazul unei burse infectate pacientul va continua tratamentul antibiotic acasă, conform indicaţiilor medicului.

Spitalizarea este de o zi după intervenția chirurgicală, plaga operatorie se pansează la două zile, iar firele se scot la 2 săptămâni. Uneori este necesar ca pacientul să apeleze la un serviciu specializat de kinetoterapie.

Programul meu de lucru

Pacienții care doresc o consultație pentru că se recunosc în simptomele de mai sus, dar și cei care doresc o evaluare a stării de sănătate ortopedică, se pot programa la 0726.282.654.

De asemenea,  pot fi găsit la Spitalul Medicover București, luni/miercuri/joi între 8-13 și marți/vineri între 15-20 sau la Regina Maria – Policlinica Băneasa,  luni/miercuri între 14-20 și vineri între 8-14.

Pacienții și toți cei care doresc să primească sfaturi medicale de specialitate le sunt disponibil atât pe pagina mea de facebook cât și pe blogul dr.stefanescu.ro.

Ambele sunt create pentru a veni în sprijinul pacienților de sferă ortopedică care doresc să trateze afecțiuni ale aparatului locomotor – oase, articulaţii, tendoane, muşchi, nervi – dar și a adulților sănătoși sau a tinerilor sportivi interesați de prevenție și însănătoșire/recuperare după un traumatism.