Fă din vitamina D aliatul tău pentru oase puternice și sănătoase!

În Despre oase, Noutăți medicale by Doctor Gabriel Ștefănescu

Prea puțini pacienți își controlează nivelul vitaminei D din organism. Este o analiză care nu este decontată de sistemul asigurărilor de sănătate, prin urmare pacientul trebuie să-și suporte singur costurile.  Analiza nu este prea accesibilă ca preț, de aceea, mulți pacienți suferă de lipsă cronică de vitamina D și nu știu! La noi nu există statistici în acest sens, dar americanii, de exemplu, au fost identificați în proporție de 80% cu deficite severe de vitamina D, mai ales cei trecuți de 60 de ani.

De ce este atât de importantă vitamina D?

Vitamina D, alături de calciu și magneziu este indispensabilă pentru un sistem locomotor care funcționează corect. Pentru un aport optim de calciu în oase și articulații calciul trebuie administrat întotdeauna în combinație cu magneziu și vitamina D.

Dieta reușește să acopere necesarul?

O dietă bogată în alimente care conțin vitamina D și magneziu poate contracara deficiența acestor nutrienți esențiali, dar nu reușește să acopere tot necesarul. De aceea administrarea de medicamente  sau suplimente bogate în vitamina D contribuie la prevenirea sau ameliorarea a o serie de afecțiuni și este o acțiune esențială pentru crearea unui schelet puternic.

Corpul își poate fabrica singur vitamina D?

Vitamina D este una dintre puținele vitamine care pot fi sintetizate de organism și se generează în pielea noastră după expunerea la lumina ultravioletă B, din sursele solare sau artificiale.

De exemplu, un adult SĂNĂTOS care se plimbă zilnic aproximativ 20-30 de minute prin soare reușește își asigure necesarul de vitamina D. În zilele frumoase de vară, în circa 30 de minute se sintetizează aproximativ 250 de micrograme de vitamina D. După aceea, corpul opreşte efectiv sinteza pentru a preveni o supradoză cauzată de raze solare în exces. Surplusul de vitamina D poate fi stocat în țesutul adipos, pentru a fi accesat și activat apoi în lunile de iarnă, când soarele nu este suficient de puternic pentru a emite suficiente raze UV-B pentru sintetizarea unei noi cantități de vitamina D. Așadar, este important să ne asigurăm suficiente rezerve în timpul verii pentru un nivel optim de vitamina D, iar în cazul în care analizele arată că există deficit, să fie suplimentat sub formă externă.

Vitamina D3 este mai ușor metabolizată de organism

Vitamina D este solubilă în grăsimi și se regăsește în organism sub două forme principale: Vitamina D2, mai numită și ergocalciferol și Vitamina D3, numită colecarciferol. Un studiu realizat în 2012 de o echipă de cercetători de la Biotechnology and Biological Sciences Research Council din Marea Britanie arată că vitamina D3 este metabolizată mai ușor de organism și are mai multe beneficii pentru sănătate față de vitamina D2.

Prin urmare, D3 este vitamina pe care trebuie să o furnizăm corpului nostru.

Simptomele lipsei de vitamina D3

Carența de vitamina D3 provoacă simptome dintre cele mai diverse, de la dureri, până la stări depresive. Câteva dintre simptomele după care poți recunoaște deficitul de vitamina D3 sunt:

  • Rahitism la copii sau osteomalcie la adulți – afecțiune care influențează negativ procesul de dezvoltare al copiilor și care provoacă malformații scheletice și deformări la nivelul oaselor;
  • Osteoporoza – în cazul femeilor trecute de menopauză, deficiența de vitamina D poate expune pacienta la osteoporoză, boala caracterizată prin demineralizarea oaselor;
  • Dureri musculare și slăbiciune la nivelul mușchilor;
  • Disconfort la nivelul articulațiilor.

Consecințele lipsei de vitamina D la vârstnici

Persoanele vârstnice au nevoie de o cantitate mai mare de vitamina D, datorită riscului crescut de osteoporoză. Acestea sunt mai puțin mobile, ceea ce face ca timpul petrecut în aer liber să fie mai scurt. În plus, producția la nivelul pielii scade considerabil odată cu avansarea în vârstă. Din punct de vedere nutritiv, este mai dificil pentru vârstnici să își asigure necesarul de vitamina D sau chiar să compenseze nevoile multiple pe care le au. Pentru a contracara deficitul este obligatorie administrarea de suplimente cu vitamina D.